Referat fra Ejerforeningens ordinær generalforsamling
Forening: Benløseparkens Ejerforening
Publiceret af: Bjarne Petersen
Dato: 28-09-2017 16:13:47
Kategori: Generelt
     

I henhold til vedtægterne §14, jfr. §11, har Benløseparkens Ejerforening afholdt ordinærgeneralforsamling mandag d. 18. september 2017  kl. 19.00, i Ringsted Kongrescenter, Nørretorv 22, 4100 Ringsted.

Referat af ordinær generalforsamling:

Der var til generalforsamlingenfremmødt 48 stemmeberettigede medlemmer med et samlet fordelingstal på 124,45

 

Bestyrelse:

            Formand:                         Steen Andersen        SA    BP. 181, 2.tv.
            Næstformand:                 Per G. Hansen          PH    GHEjendom A/S

            Sekretær/referent:            Bjarne Petersen        BP     BP.   61, st.tv.

            Bestyrelsesmedlem:         Nebile Sanli             NS    BP. 117, 1.tv.

                                                    Nina Larsen              NL    BP.  75, 2.tv.

Gæster:

            Advokat:           Vagn Sanggaard Jakobsen     VSJ   Ladefoged Advokatfirma

            Revisor:             Carsten Øhaugem/assistent   CØ    Beierholm

            Administrator:   Niemann Bejerholm               NB    GH EjendomA/S

Tilmødet forelå følgende dagsorden:
Dagsorden vil være som følger:

1.  Valg afdirigent.

2.  Bestyrelsensaflæggelse af årsberetning om det forløbne år.

3.  Orienteringvedr. afledning af regnvand i Benløseparken ved Arne Andersen Fjerring A/S

4.  Fremlæggelseog godkendelse af regnskab samt revisorpåtegning

5.  Bestyrelsens ogmedlemmernes forslag:

A.   Forslag fra bestyrelsen

B.    Forslag fra medlemmerne.

6.  Forelæggelseog godkendelse af budget for 2017/2018

      Bestyrelsensbudgetoplæg for 2017/2018 fremlægges af revisor.

Vedtagelse af budget.

 7.Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

   8. Valg af revisor

 9. Valgaf administrator.

10.  Eventuelt

Addagsordenens punkt 4.

Dervedlægges kopi af årsregnskab med revisorpåtegning. Samt bestyrelsens forslagtil budget. Dette materiale bedes medbragt til generalforsamlingen.

Ad dagsordenens punkt 7

Derskal vælges 2 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.

Følgende bestyrelsesmedlemmer erpå valg:
Per G. Hansen, GH Ejendom A/S      BjarnePetersen, BP 61 st.tv

Følgende bestyrelsesmedlemmermodtager genvalg:

              PerG. Hansen, GH Ejendom A/S       BjarnePetersen, BP 61 st.tv

 

Følgendebestyrelsesmedlemmer er ikke på valg:

              Steen Andersen, BP 181 2.tv              Nina Larsen, BP 75 2.tv

NebileSanli, BP 117 1. tv


 

Følgendebestyrelsessuppleanter er på valg:

              LarsHøjgaard, BP 75 st.tv                  TorbenLadegaard Hansen, BP 17 2.tv

Formand SA, bødforsamlingen velkommen, præsenterede gæster og bestyrelse.

1. Valg af dirigent

SAforslog på bestyrelsens vegne advokat Vagn Sanggaard Jakobsen (VSJ) tildirigent og forhørte sig om der var nogle indsigelser mod det. Det var ikketilfældet, så VSJ blev valgt.

VSJ takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligtvarslet samt beslutningsdygtig og oplyste, at der er en fejl i dagsordenen,punkt 3 udgår, da den var med sidste år og er en trykfejl samt sikrede sig, atsekretær/referent BP tager referat.

2. Bestyrelsensaflæggelse af årsberetning om det forløbne år

Formand SA aflagde bestyrelsensberetning.

Formandsberetning

Der har siden sidste generalforsamling været afholdt7 bestyrelsesmøder. Der er foretaget en gennemgang af Benløseparken (4. april), hvor bygninger, installationer og arealerer blevet gennemgået med administrator og viceværter samt bestyrelsesmedlemmerfra beboerforeningen.

Det første bestyrelsesmøde blev afholdt 5. oktober2016, hvor bestyrelsen konstituerede sig med mig (Steen Andersen) som formand,Per G. Hansen som næstformand og Bjarne Petersen som sekretær/referent. BjarnePetersen og jeg (Steen Andersen) blev genvalgt som repræsentanter tilBenløseparkens Varmecentrals bestyrelse.

I det forløbne år er der gennemført følgendevæsentlige vedligeholdelsesopgaver:

-         Monteringaf altanpartier blok 8 (start 13. marts 2017)

-         Bekæmpelseaf måger

-         Vedligeholdaf grønne områder

-          

I det kommende år2017/2018 er der på basis af det foreliggende budgetforslag planlagt følgendestørre vedligeholdelsesarbejder:

-         Monteringaf altanpartier blok 9

-         Haveprojekt

-         Rep.og vedligehold af asfalt / parkeringsarealer

Altanudskiftning
Altanpartiernei blok 8 er blevet udskiftet, hvilket blev udført af Ingvarsen A/S.

Ved mangelgennemgangen i blok 8 var der igen i årganske få mangler, som blev rettet af Ingvarsen A/S. Tilsvarende blev derudført 5 års gennemgang i blok 3 og 1 års gennemgang i blok 7.

Referaterfra bestyrelsesmøder
Dagsordenog referater fra bestyrelsesmøderne bliver nu lagt ud på vores hjemmesidebenloeseparken.dk. Derudover bliver referaterne annonceret på Facebook gruppen”Benløseparken”.

Bekæmpelseaf måger
Måger er forsøgt bekæmpet ved brug af Falkonertjenesten. Vi har dog umiddelbartikke set en større reduktion af måger og vi vil derfor til næste år starte medat bekæmpe mågernes reder tidligere og mere direkte fra lift.

Ansættelseaf sæson arbejder.
Vi har to faste viceværter ansat i Benløseparken og har i sommerperiodenmaj–september ansat en ekstra mand til især pasning af de grønne områder,hvilket har været en stor hjælp i forbindelse med at holde ukrudtet nede påtrods af den for planterne gode vækstsæson.

Vedligeholdelsesplan
Udarbejdelse af vedligeholdelsesplan for både ude og inde forBenløseparken. 10 års vedligeholdelsesplan i skema udarbejdet ud fra noglepriser, som samlet set ligger langt over vores nuværende niveau. Der skalderfor arbejdes noget mere med vedligeholdelsesplanen for at gøre den mererealistisk.

Haveprojekt.
Vi har af en havearkitekt fået udarbejdete et skitseprojekt for de grønneområder med udgangspunkt i at gøre disse mere familievenlige. Den samledevurderede projektpris ligger dog noget i overkanten af, hvad vi realistisk vilkunne afsætte til dette i de kommende år.

Bestyrelsen vil dog forsat arbejde på at finde fremtil nogle mindre økonomisk belastende løsninger, som kan bidrage til at giveområdet Benløseparken et mere tidssvarende helhedsindtryk samt gøre de grønneområder mere attraktive.

Støtte tilhjertestarter ved Nordcentret m. tilhørende kursus
Bestyrelsenvalgte at give støtte til den hjertestarter, som nu er opsat ved Nordcenteret.Derudover har vi sikret at vores viceværter m.fl. gennem kursus bliverfortrolige med brugen af hjertestarteren til gavn for os alle i Benløseparken.

Varmecentralen
Derhar igen i år været overskud i Benløseparkens Varmecentral A.m.b.a.

Resultatet for 2016/2017 udviser et overskud på ca.2 mio.kr.

Et beløb som netto er blevet tilbagebetalt til jersom varmeforbrugere.

Det forventes dog at varmeopkrævningen for dekommende periode vil ligge på niveau med den nuværende opkrævning medkorrektion for reduceret eller øget forbrug.

Selskabslokalet
Lokaleti blok 10 har i den forløbne sæson kun været udlejet 13 gange. Til gengæld ergulvbelægningen i lokale og køkken blevet udskiftet og stolene ombetrukket.

Til sidst vil jeg sigetak til administrator, vores viceværter, revisor og bestyrelsen for en god ogstabil indsats samt et godt samarbejde i årets løb.

På bestyrelsens vegne

Steen Andersen


 

VSJ,forhørte sig, om der var spørgsmål til bestyrelsens beretning.

Spørgsmål fra beboer:
Hvor blev de forbudsskilte af, som vi talte om sidste år vedr. cykler ogknallerter, der kører på stierne langs blokkene. Beboer var blevet påkørt afcykel på (fortovet) stien langs blokkene.
Cykler og knallerter kørsel på stierne er til gene og fare for fodgængerne.
Svar fra formanden:
Vi har drøftet det, men er ikke kommet til en løsning, da vi ikke synes, detskal ligne en skilteskov. Der var også tale om skilte for: hunde i kort snor.

Spørgsmål fra beboer:
Når vi har et selskabslokale i bebyggelsen, hvorfor bruges det så ikke til afholdelseaf generalforsamlingen.

Svar fra formanden:
Det er for lille, der er kun siddepladser til 40 personer.

Spørgsmål fra beboer:
Vores nedlagte nedfaldsskakte i kældrene er fyldt med støv og skidt og børgøres rene.

Svar fra formanden:
Jeg vil foreslå, at vi får dem rengjort og sat hængelåse på lågerne.

Spørgsmål fra beboer:
Vores miljøskabe lugter især sidst på ugen.

Svar fra formanden:
Viceværterne sprøjter containerne jævnligt med noget, som skulle fjerne dengrimme lugt. Det grønne affald skal afleveres i de udleverede papirsposer, disseer svære at lukkede, hvorfor det kan komme til at lugte fra de grønnecontainere, som kun tømmes kun hver 14. dag. Det er især disse viceværternesprøjter mod lugtgener.
Gråt affald skal afleveres i lukkede poser.

Én beboer:
Oplyste, at det er svært på grund af den tap, der er i åbningen til at låselugen med, når containeren er fuld, den river posen i stykker, når den skubbesind igennem.

Svar fra formanden:
Det må vi få ændret.

Spørgsmål fra beboer:
Basketkurven er i stykker på legepladsen ved garager blok 10, har sagt det tilviceværter, men den er ikke blevet repareret. Hvorfor får vi ikke en fodboldbane/ stadion.

Svar fra formanden:
Dette er vi ikke bekendt med. Vi plejer at få repareret kurven, hvis den erødelagt. Vi har dog ikke plads til en fodboldbane i Benløseparken, så hvisbørnene er for store til at lege på legepladserne, er det fint nok, at de søgerud og møder andre børn. Der er fodboldbaner ved Benløse skole og i Ringsted,hvor de også kan møde andre børn.

Spørgsmål fra beboer:
Der ligger tit alt muligt skrald i kælderen, som ikke bliver fjernet.

Svar fra formanden:
Vi kan kun opfordre beboerne til at overholde vores ordensregler. Vi har ikkeen storskraldsordning eller byttecentral i kældrene. Hvis folk ikke ønsker atbeholde noget i lejligheden, men mener at andre måske kan bruge det, er detstadigvæk ikke i orden at sætte det ned i kælderen. Det skal afleveres pågenbrugspladsen. Også selvom man ikke har en bil. Kan man købe og få bragt nyemøbler hjem, kan man også skaffe sig af med de gamle møbler.

Spørgsmål fra beboer:

Hvorfor har vi ikke enstorskraldsordning og er der mulighed for at vi kan få en.

Én beboer:
Vi har for mange år siden haft en storskraldsordning, men denne var rasende dyrog blev nedlagt bl.a. fordi det også gav en masse andre gener med klunsning ogkasserede ting, der blev spredt ud over det hele.
I følge en ejer, som udlejer flere lejligheder, er der i kommunen blevetforeslået, at hver husstand skal have deres egen storskraldsordning, hvilket vibør håbe og bede til ikke komme til at ske i Benløseparken.

Spørgsmålfra beboer:

Er det tilladt at have2 til 3 garager og bruge dem til autoværksted eller lignende samt have bileruden nummerplader på stående samme sted.

Svarfra formanden:

Nej, det er ikketilladt at have erhverv i Benløseparken, hvis det er tilfældet skaladministrator have besked, så vil der blive taget hånd om det.

Spørgsmålfra beboer:

Der er tilsyneladendemange, som ikke er bekendt med vores ordensreglement. Bliver det mon udleverettil nye beboere i Benløseparken, som bor til leje.

Svarfra administrator:

GH-ejendom udlevereraltid ordensreglementet til nye lejere

Svar fra en ejer somudlejer flere lejligheder:
Det gør vi også til vores lejere.

Det blev foreslået, atbestyrelsen får trykt og omdelt et ordensreglement til samtlige beboere iBenløseparken.

Svarfra formanden:

Det vil vi få gjort.

Spørgsmål fra beboer ogdebat vedrørende måger og andre kragefugle:

Mågerne er en stor genefor beboere og der kom flere løsningsforslag til, hvordan de kunne bekæmpes.Blandt andet ved opsætning af skræmmerovfugl på stang, sprøjtning af æg meddroner eller som bestyrelsen påregner at gøre til næste år nemlig at ryddederes rede pladser fra lift, det blev foreslået, at man opsatte pigge eller lignende,så mågerne ikke kan lave nye reder. Sidste år har foreningen brugt næsten100.000 kr. på bekæmpelse af måger via falkonertjenesten. Dirigent VSJ foreslog,at vi læste bogen "Den store mågekrig".

Ved bloksamling i blok8 mangler der afdækning, så fuglene ikke kan bygge reder mellem blokkene.Administrator er orienteret.

Svarfra formanden:

Vi laver en opfølgningpå problemerne og alle indrapporterede huller, hvor fuglene kan bygge reder,vil blive lukket til.

Énbeboer:

Derstår vand på garagevejen ved blok 2 pga. tilstoppede kloakker ud for garagerneved blok 2:

Svarfra administrator:

Dette blev bekræftet af Niemann (administrator) derhavde haft en slamsuger ude, som ikke kunne rense kloakrørene efter den megetregn, der var faldet. Muligvis er nogle kloakker faldet sammen. Der bliverarbejdet på sagen og kloakkerne bliver repareret.

Én beboer:
Tagrenderne på garagerne trænger til at blive renset, da regnvandet løber overkanten tilfældige steder.

Svarfra formanden:

Dem må vi få renset.

Én beboer:
Hvor længe bliver bestyrelsesreferaterne liggende på vores hjemmeside og blivereventuelle kommentarer til dem set.

Svarfra formanden og web-administrator:

Bestyrelsesreferaterneligger på hjemmesiden fra sidste generalforsamling, nogle af de første liggerunder arkiv, eventuelle kommentarer i facebookgruppen bliver læst.

Bestyrelsensberetning blev herefter godkendt.

3. Orientering vedr. afledning af regnvand iBenløseparken ved Arne Andersen, Fjerring A/S

Udgårpå grund af trykfejl.

4. Forelæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab samt revisorpåtegning

CØ: Gennemgik det udsendteregnskab meget grundigt og gjorde forsamlingen opmærksom på, at der var tagetstikprøver i bilag og der ikke var fundet nogle uoverensstemmelser med det fremlagteregnskab.

Der har været et fald i vandforbrug på 8,8 %, meden besparelse på kr. 176.000,- i forhold til budget, men en stigning på 4 % ivandafledningsafgift til Ringsted forsyning.

Slamsugning m. v. er kr. 28.900,- billigere enddet budgetterede.

Vedligeholdelsesarbejde, udskiftning afaltanpartier i blok 8 er kr. 21.362,- billigere end det budgetterede.

Div. ad hoc opgaver er kr. 146.287,- dyrere enddet budgetterede, det skyldes hovedsalig måge- og allikebekæmpelse, som ikkevar med i budget.

Regnskabetudviser et samlet overskud på kr. 420.259,-, der af bestyrelsen foreslåsoverført til konto for overført overskud.

VSJ, forhørtesig, om der var spørgsmål til regnskabet.

Det var ikke tilfældet.

Regnskabetblev herefter godkendt.

5.  Bestyrelsensog medlemmernes forslag:

A. Forslag fra bestyrelsen

VSJ: Der er ingen forslag fra bestyrelsen.

B. Forslag fra medlemmer

VSJ: Der er ingen forslag fra bestyrelsen.

6.   Forelæggelseog godkendelse af budget for 2017/2018.

Bestyrelsens budgetoplæg for2017/2018 fremlægges af revisor.

CØ: gennemgik budgettet meget grundigt.

Budgetteter baseret på indgående aftaler. Hvor sådanne ikke foreligger er der regnet medanslåede
prisstigninger i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Følgende stigninger er indregnet,elforbrug med 2 %, renovation er budgetteret med den faktiske rate

for 2. halvår 2017, mens 1. ratefor halvåret 2018 er budgetteret med en stigning på 2,5 % i forhold hertil.

Vandforbrug, vandafledningsafgiftog rensningsbidrag er budgetteret med udgangspunkt i de for 2.

halvår 2017 gældende prisersvarende til en stigning på 4 %.
Revisor og juridisk assistance er budgetteret ud fra et skøn til det forventedeomkostningsniveau.

Bestyrelseshonorar er budgetteretuden stigning til i alt kr. 48.000.

Trappevask mv. er budgetteret med en stigning på2 %.

Lønninger, pensionsbidrag,feriepenge og sociale ydelser er budgetteret med en stigning på 2,5 %

baseret på 2 heltidsansatteviceværter inklusiv afsat til ekstra assistance.

Administrationshonorar erbudgetteret med en stigning på 0,7 % til kr. 1.441.800,-.

Afskrivningerne er beregnet udfra den eksisterende maskinpark til kr. 104.000,-.
Øvrige omkostninger er budgetteret med anslåede prisstigninger på ca. 3 % iforhold til regnskabsåret 2016/2017.

Der er taget følgende punkter medi budgettet til vedligeholdelse:

 

1.Montering af nye altanpartier, blok 9                        3.500.000kr.
2. Energimærkning                                                              50.000 kr.
3. Haveprojekt                                                                  200.000 kr.
4. Reparation og vedligeholdelse af asfalt / parkeringspladser
                                                                                          150.000 kr.

4. Diverse ad hoc.                                                             600.000 kr.


I alt                                                                                 4.500.000 kr.


 

VSJforhørte sig, om der var spørgsmål til budgettet, det var der ikke.

Vedtagelse af budget.
Budgettet blev herefter sat til afstemningmed uændrede fællesudgifter fra den1. januar 2018.

Budgettet blev enstemmigt vedtaget uden skriftligafstemning.

7. Valgaf bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

VSJ, oplyste, atfølgende bestyrelsesmedlemmer er på valg, Per G. Hansen, GH Ejendom A/S og Bjarne Petersen, BP 61 st.tv., som beggemodtager genvalg.

VSJ, Er dernogle modkandidater, det var ikke tilfældet, så Per og Bjarne er genvalgt.

VSJ, Følgendebestyrelsessuppleanter er på valg, Lars Højgaard, BP 75, st.tv. og TorbenLadegaard Hansen BP 17, 2.tv.

VSJ,forhørte sig, om de stiller op igen, det gør de, er der andre der stiller op,det var der ikke, så Lars Højgaard og Torben Ladegaard Hansen er genvalgt

8. Valgaf revisor.

VSJ: bestyrelsenanbefaler genvalg til CØ fra Beierholm Revision og da der ikke var nogenmodkandidater, betragtede VSJ, CØ som genvalgt.

CØ:takkede for valget.


 

9. Valg af administrator.

VSJ, bestyrelsen anbefalergenvalg til GH Ejendom A/S og da der ikke var nogen modkandidater, betragtedeVSJ, GH Ejendom A/S som genvalgt.

NB: takkede for valget.

10. Eventuelt.

VSJ, er der yderlige spørgsmål til bestyrelsen, kan defremlægges her, jeg skal lige gøre opmærksom på, at der ikke kan vedtages nogetunder eventuelt.

Énbeboer:

Vejen ved garagepladsenbliver brugt som racerbane, hvornår bliver der sat en stopper for dette, skalnoget slås ihjel før der sker noget.

Svarfra formanden:

Jeg vil meget gernegøre noget ved det og vil se på en løsning sammen med bestyrelsen.

Énbeboer:

Er der nogle målbarebesparelser i varmecentralen efter vi har fået skiftet alle varmerør i jorden.

Svarfra formanden og administrator:

Ja,der er ingen vandforbrug til opfyldning efter tæret rør og heller ikke nogenudgift til reparation af

rør.

Énbeboer:

Vores hoveddøre erbegyndt at hænge og er utætte, kunne vi ikke få lavet et fælles tilbud på at fådørene rettet op, så vi ikke skal banke dem i for at lukke dem.

Svarfra formanden:

Det tager vi op i bestyrelsen.

VSJ,konstaterede, at der ikke var flere spørgsmål, indlæg til eventuelt og gavordet til SA for en afsluttende bemærkning.

      SA,takkede forsamlingen for god ro og orden, dirigenten og revisor for en god ledelseog fremlæggelse af regnskab samt bestyrelsen og administrator for en godindsats i året, der er gået.

Generalforsamlingensluttede kl. 20.50.

Referat er godkendt ogunderskrevet.



Vedhæftede filer

 

 
Cookies

Kontakt:

Admin.:
Ejerlejligheder og Udlejningslejligheder
GH Ejendom A/S
Fredensvej 34
4100 Ringsted
Tlf. 70 21 94 00
Mail:
kontakt@ghejendom.dk nib@stratos.dk

Kontakt:

Benløseparkens Ejerforening
Mail: info@benloeseparken.dk Formand: Allan Raniszewski

Tlf. 24 95 49 07
Mail: allanraniszewski@gmail.com

Kontakt:

Benløseparkens Beboerforening
For Lejer
Formand Helene Jensen
Benløseparken 115, 1.tv.
4100 Ringsted
Tlf. 57 61 68 02
Mail: hj@benloeseparken.dk

Kontakt:

Vicevært/Varmemester:
Træffetid: Mandag-fredag kl. 12.30–13.00
tlf. 40 75 47 74
eller benyt Mail: service@benloeseparken.dk
Bliver kun læst inden for normal arbejdstid.